Friday, February 4, 2011

hanya kerAnA sIKu....

ditulis oleh farah pada 6:44 PM
salam...

sedang aku asyik menonton tv3 bertajuk CJ7 ...sewaktu iklan... mak aku sedang membuat kn susu untuk adik aku..adikku ( ajim ) sedang bergurau senda dengan adikku ajana...Mereka bergelak ketawa antara satu sama len ...aku pon turut gembira melihat telatah2 adik-adikku...seperti saat yang d nantikan d mana ada gelak ketawa...sungguh indah situasi begini...

       tiba-tiba...

sedang asyik bergurau....ajim hampir terjatuh ke atas ku..aku dengan pantas ingin mempertahankn diriku darpada terhimpap oleh ajim....dengan tidak sengaja aku telah mengeluarkan siku ku untuk men"defend" diriku...sejurus kemudian ajim menangis...ajna memujuk nya...tapi dy tak berhenti menangis..ajna dah cuak...

     ajna : kak ...darah kak...(berpuluh kali dy ungkapkan kata 2)
     akak : aduish apa nak wat nie...
     ajna : jom2...bwak belakang..
     amir : mak kepala adik berdarah...

muka suma masa 2 dah cuak gler...

     mak : adoui aiiii...akak tgok adik 2...( hampir 5 kali mak menyebut nya)
               dah lah malam ...kete rosak plak 2...

aku tak tau nak wat apa....tiba2 blank ...pas 2 aku terus amek ajim ...konon nya nak terlentang kan dy ..supaya darah 2 kurang mengalir...adik aku amir terus amek kain untuk memberhentikn darah....aku pula mengambil minyak gamat...d mana minyak gamat dapt mencantumkan sel2..ajim still nangis...puas kami memujuk...ajim diam jim...t ayah bangun....tapi dy still mengumandangkan lagu dy yang tak sedap 2...uishhh tension...kemudian kami pon menjalankan tugas sebagai doktor express..suma adik beradik ku  menjalnkn tugas masing2...aku. ajna , amir , fitri...aku lah selaku doktor pakar ...hehehehe...mak aku mmg sangt takot tgok darah...MAK2...tanpa melengahkan masa...kami pon...

proses2 nya adalah

1) bersihkan bahagian luka dengan menggunakan air yg bersih. sehingga darah berhenti
2) kemudian sapukan minyak gamat ke bahagian luka tersebut
3) balutkan luka tersebut dengan kain...

berakhir nya rawatan tersebut maka berakhirlah tangisan ajim...kerana dy dapat candu nya...hehehe

Aah lupa nak bagi tau bahagian mana luka tersebut.....hahahaha...bahagian itu adalah bahagian dahi..betol2 kat tgah...macam nandek dah aku tgok...adik aku ada tanda baru...heheeehe...AJIM2...dy nie mmg lah snagt nakal ...mana tak nya wak2 umur 3 tahun tangan dah patah...AJIM2.....


sekadar  gambar hiasan....



  
     p/s : 1) jangan bergurau berlebihan...
            2) tahu lah asas2 Pertolongan cemas...hehehe
            3) jgn tiru aksi d atas...

wasalam.....bye...selamat membaca...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

FaRaH SaBHaN Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei